Tietoa Suomen jäätutkimusseurasta

Suomen jäätutkimusseura on poikkitieteellinen seura kaikille Suomen jäätutkijoille ja aiheesta kiinnostuneille. Seuran tavoitteena on toimia yksinkertaisena keskustelufoorumina ja tuoda yhteen eri aloilla toimivat jään kanssa tekemisissä olevat henkilöt. Seuran puitteissa jäsenet voivat helposti jakaa omia tutkimuksiaan ja kokemuksiaan jäähän liittyen, ja keskustella aiheesta muiden alan asiantuntijoiden kanssa.

Suomen jäätutkimusseuraan kuuluu 5-henkisen hallituksen ohella noin neljäkymmentä aktiivista jäätutkijaa niin tekniikan kuin geofysiikankin aloilta. Seura on alunperin perustettu vuonna 1989. Yhtenä alkusysäyksenä seuran perustamiseksi oli IAHR:n (International Association for Hydraulic Research) 10. jääsymposiumin järjestäminen Espoossa vuonna 1990. Yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja oli professori Mauri Määttänen.

Seuran hallitus on vuonna 2023 seuraava:

Kari Kolari, VTT, Puheenjohtaja

Teemu Heinonen, Aker Arctic, Jäsen